fbpx
montessori

10 Montessori pedagoogikast inspireeritud fraasi, et väljendada oma lastele kiindumust

Montessori pedagoogika keskendub lapsele kui tervikule ja hoiab tähelepanu all nii füüsilist kui ka emotsionaalset heaolu. Montessori koolitusel pannakse suurt rõhku lapsega kontakti saavutamisele. Kui laps tuleb rühma või klassiruumi, siis soovitatakse laskuda tema silmade kõrgusele, suruda tal kätt ja öelda midagi sellist: „ Ma olen nii õnnelik, et sa täna siin oled.“   

Siinkohal mõned mõtted, kuidas ka kiirel ajal lapsele piisavalt oma kiindumust näidata ja kindlad olla, et nad tunnetavad meie armastust ja toetavat suhtumist. 

Proovi kasutada neid fraase, et tugevdada sidet lapsega ning anda talle teada oma siirast huvist ja soovist olla tema jaoks olemas: 

1. „Olen rõõmus sind nähes!“  Tee see oma hommikurutiiniks. Võib olla väga raske alustada päeva positiivse noodiga, kui väikelapsed peavad ärkama vara. Siiski on neile oluline teada, et meil on hea meel nendega koos olla ja hoolitseda nende eest iga päev.  

2. „Tule kaissu.“  Võite seada äratuse iga päev viis minutit varasemaks ja võimaldada lapsele enne lasteaeda minekut väikese kaisus vedelemise aja. Kui see mõte ei tundu hea, siis ehk saate sisse viia rutiinse laupäevahommikuse kaisus vedelemise aja. Leidke oma perele sobiv viis koos lõõgastumiseks ka siis, kui lapsed suuremaks saavad. Mõned lapsed vajavad füüsilist lähedust rohkem kui teised, jälgige seejuures alati lapse soove.  

3. „Mulle meeldib, et sa oled nii lahke.“  Montessori pedagoogika koolitustel rõhutatakse vajadust tunnustada suuremeelsust. See võib olla tõhus meetod nende laste puhul, kes tavaliselt otsivad negatiivset tähelepanu. Märgake, kui nad teevad midagi hästi ja kiitke neid. Võite kiitmisega ka veidi liialdada, sest see õpetab last otsima positiivset tähelepanu. Näiteks kui su laps krabab alati väiksema õe või venna mänguasja endale, samas aegajalt märkad neid rahulikult koos näiteks raamatut lugemas, siis anna teadlik positiivne tagasiside jagamise osas: „Mulle meeldib väga, et sa oled õega raamatut jagades nii lahke.“ Selline tunnustamine annab lapsele teada, et me näeme neid kui häid inimesi ja laseb kujuneda positiivsel enesehinnangul. Püüa leida sarnaseid hetki, et teha lapsele komplimente ja anda positiivset tagasisidet. 

4. „Kas sa soovid teada, mis mulle sinu juures eriti meeldib?“  Kasuta neid väljendeid ja mõtteid eriti siis, kui sul on rohkem lapsi. See annab lapsele teadmise, et ta on sinu jaoks ainulaadne ja oluline. Mida erilisem on personaalne tähelepanu, seda rohkem kasu sellest on. „Sa oled hea poiss!“ ei tähenda lapse jaoks eriti midagi, aga kui sa ütled: „Mulle meeldib väga, et sa oma asjade eest hoolt kannad.“, on see piisavalt konkreetne ning lapsele lihtsasti mõistetav.   

5 „Tule, istu minu juurde!“  Mõnikord on läheduseks vaja suurt karukallistust ja lahkeid sõnu, teinekord on vaja lihtsalt koos veedetud vaikset hetke. Väikelaste puhul ei ole alati selge, missugune on nende armastuse keel, kuid koos veedetud kvaliteetaeg on lapse jaoks alati oluline. Mõnikord panevad vanemad endale liiga suure surve, arvates, et kvaliteetaeg on mingi väga eriline sündmus ebatavalises kohas, aga tegelikult võib see olla hoopis midagi väga lihtsat, näiteks mõni minut üksteise kaisus diivanil. 

6. „Kas sa tahaksid millestki rääkida?“  Küsi seda oma väikelapselt, kui ta peale unejuttu korduvalt sind oma voodi juurde tagasi kutsub. Enamasti konkreetset vastust ei saa, aga samas laps teab, et oled tema jaoks olemas ja valmis teda kuulama. See annab lapsele teadmise ka edaspidiseks, et vanem on valmis teda kuulama.  

7. „Sinu kallistused on kõige paremad!“  Andke oma lapsele teada, et kallistate neid sellepärast, et soovite olla nende lähedal ja väärtustate nende kiindumust ja lähedust.  

8. „Kas sa said mu kirja kätte?“  Püüdke leida väike hetk päevas, et kirjutada oma lapsele sedel või kirjake mõne armastava lause või sõnaga. Jätke see näiteks lasteaia riietusruumi kappi. Kui laps loeb kirja, siis annab see talle selge signaali, et vanem mõtleb tema peale ka siis, kui ollakse üksteisest eemal.   

9. „Mida Sa tahaksid minuga koos teha?“  Proovige lasta lapsel valida, mida võiks koos ette võtta. Isegi kui selleks kulub aega vaid pool tundi, saab laps kindlustunde, et soovite teha just seda, mida tema välja pakub. Isegi kui näitate huvi üles lapse hobide osas, mis teid tegelikult väga ei huvita, on sellest kasu, kuna saate last jälgida temale meeldivates tegevustes ning saada juurde teadmisi tema mõtetest ja tunnetest.  

10. „Ma armastan sind vaatamata kõigele!“  Lapsele on lihtne näidata oma armastust siis, kui ta on rõõmus ja heas tujus. Kuid seda on raskem teha siis, kui laps on näiteks mänguväljakul sattunud probleemidesse või teeb oma õdedele-vendadele haiget. Isegi suuremate jonnihoogude vahel andke talle teada, et armastate teda tingimusteta.  

Lõpetuseks – kõige olulisem on leida just teie jaoks sobivaim viis oma lapsele loomupäraste tunnete näitamiseks. Katsetage erinevate lähenemistega ja saate teada millist lähendust teie laps kõige enam vajab. Võibolla teile meeldib voodis kaisus vedeleda, aga lapsele üldse mitte. Ometigi vajavad nad teie lähedust ja kinnitust selle kohta. Kui olete nende vajadusest teadlikum, oskate ka sobivamaid lähenemisviise välja pakkuda. Armastage oma lapsi tingimusteta ja näidake seda neile iga päev. 

Allikas: www.Mother.ly. Tõlkinud ja Eesti oludele kohandanud Varajase Kaasamise Keskus. Pildid: Unsplash.

 

Varajase Kaasamise Keskuse spetsialistid nõustavad lapsi ja peresid nii Tartus, Otepääl kui veebi teel. Oled oodatud – ära jää oma murega üksi!