fbpx

Mida peaks suutma mu laps teha?

Kuulmine ja mõistmineRääkimine
  • Oskab teie küsimise peale näidata mõnda oma kehaosa;
  • järgib üheosalist juhist, näiteks “Veereta palli.” või “ Tee beebile musi.”;
  • vastab või reageerib lihtsatele küsimustele, näiteks “Kes see on?” või “Kus on sinu jalanõu?”;
  • kuulab lihtsaid lugusid, laule ja riime;
  • osutab raamatus piltidele, mida te nimetate.
  • Kasutab palju uusi sõnu;
  • kasutab sõnades selgelt enamikku täishäälikuid;
  • nimetab esemeid raamatutes olevatel piltidel;
  • küsib küsimusi. Näiteks: “Mis see on?”, “Kes see on?” ja “Kus on kiisu?”;
  • kasutab kahesõnalist lausungit. Näiteks “veel õunu,” “ei tuttu” ja  “emme raamat“.

Mida saan teha, et last aidata?

  • Kommenteeriga lapse ja enda tegevusi. Näiteks, kui kõnnite, siis osutage ning nimetage, mida näete. Öelge näiteks: “ Ma näen koera. Koer teeb auh-auh. See on suur koer. Ta on pruuni värvi.”
  • Kasutage lühikesi sõnu ja lauseid, mida on lapsel lihtne jäljendada. Kasutage õiget grammatikat.
  • Rääkige oma kodu ümbritsevatest helidest. Kuulake kella tiksumist ja öelge “tik-tak, tik-tak.” Tehke auto või lennuki hääli, näiteks: “vurr
  • Mängige häälikutega vanni ajal. Olge lapse silmade kõrgusel. Puhuge mulle ning tehke “b-b-b-b” häälitsust. Tehke mullid katki ning häälitsege seejuures “p-p-p-p”. Mänguasjadel olevad mootorid võivad teha näiteks “rrr-rrr-rrr.”
  • Laiendage lapse poolt öeldut, lisades tema poolt öeldud sõnale või sõnaühendile üks-kaks sõna lisaks. Näiteks, kui ta ütleb “auto”, siis te saate öelda: “Jaa, suur punane auto.”
  • Lugege oma lapsele iga päev. Püüdke leida raamatud, millel on igal leheküljel suured pildid ja vähe sõnu. Rääkige piltidest igal lehel.
  • Paluge lapsel näidata pilte, mida nimetate „Kus on kiisu?“.
  • Paluge lapsel pilte nimetada. Alguses ei pruugi ta vastata. Nimetage ise pildil olevaid esemeid ning ühel päeval võib ta teid üllatada ja öelda ise, mis pildil on.
  • Rääkige lapsega keeles, mis on teie jaoks kõige mugavam kasutada.