fbpx
arenguetapid

Arengutase 5-aastaselt 

Liikumine 

  • Seisab ühel jalal kümme sekundit või kauem  
  • Hüppab, teeb kukerpalli 
  • Kiigub ja ronib  
  • Võib osata jooksu ajal samme vahele jätta ja keksida 

Peenmotoorika 

  • Kopeerib kolmnurka ja teisi geomeetrilisi kujundeid ning mustreid 
  • Joonistab inimesele keha 
  • Oskab kirjutada mõnda tähte 
  • Paneb ennast riidesse ja võtab riidest lahti ilma abita 
  • Kasutab kahlit, lusikat ja (vahel) nuga 
  • Kasutab iseseisvalt tualetti 

Keeleline areng 

  • Suudab meenutada osa kuuldud jutust 
  • Kasutab viiesõnalisi ja pikemaid lauseid 
  • Jutustab pikemaid lugusid 
  • Oskab öelda oma nime ja aadressi 

Kognitiivne areng 

  • Oskab loendada kümneni või rohkem 
  • Nimetab õigesti vähemalt neli värvi 
  • Mõistab aja kontseptsiooni paremini 
  • Teab ja oskab rääkida igapäevastest asjadest (kodumasinad, toit, raha) 

Sotsiaalne ja emotsionaalne areng 

  • Tahab sõpradele meeldida 
  • Tahab sõprade moodi olla 
  • On varasemast rohkem valmis reeglitega nõustuma 
  • Naudib laulmist, tantsimist ja näitlemist 
  • Näitab välja suuremat iseseisvust 
  • On teadlik seksuaalsusest 
  • Suudab reaalsust fantaasiast eristada 
  • On vahel väga nõudlik ja vahel innukalt koostööaldis 

Millal muretseda

Võtke ühendust lastearstiga, kui teie koolieelik selle arengutaseme lõpuks järgnevaid märke ilmutab: 

  • Esineb äärmiselt hirmunud või kartlikku käitumist  
  • Esineb väga agressiivset käitumist  
  • Ei suuda vanematest ilma suure protestita eralduda 
  • Tähelepanu hajub kergesti ja laps ei suuda ühele tegevusele keskenduda rohkem kui viis minutit  
  • Ei ole eriti huvitatud teiste lastega mängimisest 
  • Keeldub inimestele reageerimast või reageerib ainult pinnapealselt  
  • Mängib harva fantaasia- või jäljendusmänge  
  • Näib suurema osa ajast õnnetu või kurvana  
  • Ei osale erinevates tegevustes, eelistab samu tegevusi  
  • Väldib teisi lapsi ja täiskasvanuid või tundub ükskõikne  
  • Ei väljenda erinevaid emotsioone  
  • Esineb raskusi söömise, magamise või tualetis käimisega 
  • Ei suuda eristada fantaasiat ja reaalsust 
  • Tundub ebatavaliselt passiivne  
  • Ei mõista kaheosalisi korraldusi ja kohasuhteid (“Pane tass laua peale”; “Võta pall diivani alt.”)  
  • Ei suuda korrektselt öelda oma ees- ja perekonnanime  
  • Ei kasuta kõnelemisel õigesti mitmust ega minevikuvormi 
  • Ei räägi oma igapäevastest tegevustest ja kogemustest  
  • Ei suuda ehitada torni kuuest kuni kaheksast klotsist  
  • Tunneb ennast rasvakriiti käes hoides ebamugavalt   
  • Tal on raskusi riiete seljast võtmisega  
  • Ei oska hambaid korralikult pesta  
  • Ei oska käsi korralikult pesta ja kuivatada 

 

Tagasi – Arengutase 4-aastaselt

Algne artikkel “Juhised vanematele väikelaste arengueesmärkide jälgimiseks”