fbpx

Mida peaks suutma mu laps teha?

Kuulmine ja mõistmine
Rääkimine
  • Saab aru vastanditest nagu mine-seisa, suur-väike ja üleval-all;
  • järgib kaheosalisi juhiseid, näiteks: “Võta lusikas ja pane see lauale.”;
  • saab uutest sõnadest kiiresti aru.
  • Tal on olemas sõnad peaaegu iga asja jaoks;
  • räägib asjadest, mis ei ole temaga samas toas;
  • kasutab sõnades a, e, i, o, u, p, m, l, t häälikuid;
  • kasutab kohasuhteid väljendavaid sõnu nagu sees, peal ja all;
  • kasutab 2-3-sõnalist eri tüüpi lihtsaid lausungeid;
  • inimesed, kes sinu last tunnevad, saavad tema kõnest aru;
  • küsib: “Miks?”.

Mida saan teha, et last aidata?

  • Kasutage lühikesi sõnu ja lauseid. Rääkige selgelt.
  • Laiendage lapse poolt öeldut, lisades tema poolt öeldud sõnale või sõnaühendile üks-kaks sõna lisaks.. Kui ta ütleb: “Ilus lill.” Teie saate öelda: “Jah, see on ilus lill. Lill on punane. Lilllõhnab hästi. Kas sa tahaksid seda lille nuusutada?”
  • Andke oma lapsele teada, et tema öeldu on teile oluline. Paluge tal korrata asju, millest te aru ei saa. Näiteks öelge: “Ma tean, et sa soovid klotsi. Ütle mulle, millist klotsi sa soovid.”
  • Õpetage oma lapsele uusi sõnu. Lugemine on hea võimalus seda teha. Lugege raamatuid, kus igal leheküljel on lühikesed laused.
  • Rääkige värvidest ja kujunditest.
  • Harjutage loendamist. Loendage varbaid ja sõrmi ning samme.
  • Nimetage asju ja rääkige raamatu igal leheküljel olevast pildist. Kasutage sarnase tähendusega sõnu, nagu emme, naine, daam, täiskasvanu. Kasutage uusi sõnu lausetes, et aidata lapsel nende tähendust mõista.
  • Pange esemed korvi. Laske lapsel neid ühekaupa välja võtta ning öelda nende nimetusi. Korrake tema öeldut ning lisage sellele midagi juurde. Aidake tal asjad kategoriseerida, näiteks riided, toit, loomad.
  • Lõigake ajakirjadest välja pilte ning tehke sellest koos väljalõigete album. Aidake oma lapsel sinna pilte kleepida. Rääkige piltidel olevast ning arutlege, kuidas neid asju kasutada.
  • Vaadake perepilte ning rääkige, kes on piltidel. Rääkige sellest, mida nad nendel piltidel teevad.
  • Kirjutage lihtsad fraasid piltide alla. Näiteks: “Ma oskan ujuda” või Palju õnne sünnipäevaks issile!” Teie laps hakkab mõistma, et tähtedel on tähendus.
  • Paluge oma lapsel teha valik “jah” ja “ei” vastuse asemel. Näiteks: “Kas sa soovid piima?” asemel küsige “Kas sa sooviksid piima või vett?” Oodake kindlasti tema vastus ära ja kiitke teda vastamise eest. Te saate öelda: “ Aitäh, et ütlesid emmele, mida sa soovid. Emme annab sulle klaasi piima.”
  • Laulge laule, mängige sõrmemänge ja lugege liisusalme. Need laulud ja mängud õpetavad teie lapsele, et keelel on rütm ja häälikud.
  • Kakskeelse lapsega rääkige keeles, mida on teie jaoks kõige mugavam kasutada. Kodus rääkige lapsega igapäevases koduses keeles.