fbpx

Kuidas õpetada lapsele väljendusoskust?

Montessori pedagoogika keskendub lapsele kui tervikule ja hoiab tähelepanu all nii füüsilist kui ka emotsionaalset heaolu. On teada, et lapse akadeemilised oskused arenevad edukamalt, kui ta tunneb ennast klassiruumis mugavalt ja kaasatuna.

Montessori koolitusel pannakse suurt rõhku lapsega kontakti saavutamisele. Kui laps tuleb rühma või klassiruumi, siis soovitatakse laskuda tema silmade kõrgusele, suruda tal kätt ja öelda midagi sellist: „ Ma olen nii õnnelik, et Sa täna siin oled.“

Siinkohal 10 mõtet, kuidas ka kiirel ajal saame lapsele näidata piisavalt oma kiindumust ning kuidas me saame olla kindlad, et nad tunnetavad meie armastust ja toetavat suhtumist.

Proovige kasutada neid fraase, et tugevdada sidet lapsega ning anda talle teada oma siirast huvist ja soovist olla tema jaoks olemas:

1. „Olen rõõmus sind nähes!“  Tehke see oma hommikurutiiniks. Võib olla väga raske alustada päeva positiivse noodiga, kui väikelapsed peavad ärkama vara. Siiski on neile oluline teada, et meil on hea meel nendega koos olla ja hoolitseda nende eest iga päev.

2. „Tule kaissu.“  Võite seada äratuse iga päev viis minutit varasemaks ja võimaldada lapsele enne lasteaeda minekut väikese kaisus vedelemise aja. Kui see mõte ei tundu hea, siis ehk saate sisse viia rutiinse laupäevahommikuse kaisus vedelemise aja. Leidke oma perele sobiv viis koos lõõgastumiseks ka siis, kui lapsed suuremaks saavad. Mõned lapsed vajavad füüsilist lähedust rohkem kui teised, jälgige seejuures alati lapse soove.

3. „Mulle meeldib, et Sa oled nii helde.“  Montessori pedagoogika koolitustel rõhutatakse vajadust tunnustada suuremeelsust. See võib olla tõhus meetod nende laste puhul, kes tavaliselt otsivad negatiivset tähelepanu. Märgake, kui nad teevad midagi hästi ja kiitke neid. Võite kiitmisega veidi liialdada, sest see õpetab last otsima positiivset tähelepanu. Näiteks kui Teie laps krabab alati väiksema õe või venna mänguasja endale, samas aegajalt märkate neid rahulikult koos näiteks raamatut lugemas, siis andke teadlik positiivne tagasiside jagamise osas: „Mulle meeldib väga, et Sa oled õega raamatut jagades nii lahke.“ Selline tunnustamine annab lapsele teada, et me näeme neid kui häid inimesi ja laseb kujuneda positiivsel enesehinnangul. Püüdke leida sarnaseid hetki, et teha lapsele komplimente ja anda positiivset tagasisidet.

4. „Kas Sa soovid teada, mis mulle Sinu juures eriti meeldib?“  Kasutage neid väljendeid ja mõtteid eriti siis, kui Teil on rohkem lapsi. See annab lapsele teadmise, et ta on Teie jaoks ainulaadne ja oluline. Mida erilisem on personaalne tähelepanu, seda rohkem kasu sellest on. „Sa oled hea poiss!“ ei tähenda lapse jaoks eriti midagi, aga kui ütlete: „Mulle meeldib väga, et Sa oma asjade eest hoolt kannad.“, on see piisavalt konkreetne ning lapsele lihtsasti mõistetav.

5. „Tule, istu minu juurde!“  Mõnikord on läheduseks vaja suurt karukallistust ja lahkeid sõnu, teinekord on vaja lihtsalt koos veedetud vaikset hetke. Väikelaste puhul ei ole alati selge, missugune on nende armastuse keel, kuid koos veedetud kvaliteetaeg on lapse jaoks alati oluline. Mõnikord panevad vanemad endale liiga suure surve, arvates, et kvaliteetaeg on mingi väga eriline sündmus ebatavalises kohas, aga tegelikult võib see olla hoopis midagi väga lihtsat, näiteks mõni minut üksteise kaisus diivanil.

6. „Kas Sa tahaksid millestki rääkida?“  Küsige seda oma väikelapselt, kui ta peale unejuttu Teid korduvalt oma voodi juurde tagasi kutsub. Enamasti ei saa lapselt konkreetset vastust, aga samas teab laps, et olete tema jaoks olemas. See annab lapsele ka edaspidiseks teadmise, et vanem on valmis teda kuulama.

7. „Sinu kallistused on kõige paremad!“  Andke oma lapsele teada, et kallistate neid sellepärast, et soovite olla nende lähedal ja väärtustate nende kiindumust ja lähedust.

8. „Kas Sa said mu kirja kätte?“  Püüdke leida väike hetk päevas, et kirjutada oma lapsele sedel või kirjake mõne armastava lause või sõnaga. Jätke see näiteks lasteaia riietusruumi kappi. Kui laps loeb kirja, siis annab see talle selge signaali, et vanem mõtleb tema peale ka siis, kui ollakse üksteisest eemal.

9. „Mida Sa tahaksid minuga koos teha?“  Proovige lasta lapsel valida, mida võiks koos ette võtta. Isegi kui selleks kulub aega vaid pool tundi, saab laps kindlustunde, et soovite teha just seda, mida tema välja pakub. Isegi kui näitate huvi üles lapse hobide osas, mis teid tegelikult väga ei huvita, on sellest kasu, kuna saate last jälgida temale meeldivates tegevustes ning saada juurde teadmisi tema mõtetest ja tunnetest.

10. „Ma armastan Sind vaatamata kõigele!“  Lapsele on lihtne näidata oma armastust siis, kui ta on rõõmus ja heas tujus. Kuid seda on raskem teha siis, kui laps on näiteks mänguväljakul sattunud probleemidesse või teeb oma õdedele-vendadele haiget. Isegi suuremate jonnihoogude vahel andke talle teada, et armastate teda tingimusteta.

 

Lõpetuseks – kõige olulisem on leida teile sobiv viis kuidas te lapsele näitate oma loomupäraseid tundeid. Katsetage erinevate lähenemistega ja saate teada millist lähendust teie laps kõige enam vajab. Võib-olla Teile meeldib voodis kaisus vedeleda, aga lapsele üldse mitte. Igal juhul vajavad lapsed Teie lähedust ja kinnitust selle kohta. Kui olete nende vajadusest teadlikum, oskate ka sobivamaid lähenemisviise välja pakkuda. Armastage oma lapsi tingimusteta ja näidake seda neile iga päev.

 

Allikas: Varajase Kaasamise Keskus, www.mother.ly, pilt Unsplash / Page Cody

Nippe ja mõtteid laste kasvamisest ja kasvatamisest jagame ka veebikoolitustel. Oodatud on nii lapsevanemad kui õpetajad, lapsehoidjad ja kõik teised lastega töötavad spetsialistid!